Jak czytać oznaczenia na oponach?

Zadaniem niezwykle karkołomnym jest przeczytanie i zrozumienie wszystkich oznaczeń, które producenci umieszczają z boku opony. Dziś rozszyfrujemy te najważniejsze.

Rozmiar opony i indeks prędkości oraz nośności

Rozmiar opony to podstawowa informacja, którą możemy znaleźć z jej boku. Aby go odczytać, należy znaleźć ciąg znaków, który wygląda na przykład tak: 205/55 R16 91V. Co oznaczają kolejno cyfry?

  • 205 – szerokość opony wyrażona w milimetrach,
  • 55 – wyrażony w procentach stosunek wysokości boku opony do szerokości,
  • R – typ budowy opony (najbardziej popularny typ to typ radialny),
  • 16 – podana w calach średnica obręczy, czyli średnica osadzenia,
  • 91 – indeks nośności, czyli dozwolone obciążenie jednej opony przy maksymalnej dla niej prędkości,
  • V – indeks prędkości.

Indeksy prędkości określają maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie:

  • Q do 160 km/h,
  • R do 170 km/h,
  • S do 180 km/h,
  • T do 190 km/h,
  • H do 210 km/h,
  • V do 240 km/h,
  • W do 270 km/h,
  • Y do 300 km/h.

Jeżeli chodzi o indeks nośności opony, to jest to wartość określająca dozwolone, maksymalne obciążenie jednej opony. Gdy pomnożymy ją razy 4 (ilość opon w samochodzie), to otrzymamy wynik minimalnie wyższy niż dopuszczalna masa całkowita samochodu z obciążeniem (okienko F1 w dowodzie rejestracyjnym). Natomiast literka „C” na końcu ciągu cyfr i liter oznacza oponę dostawczą.

Inne, najważniejsze oznaczenia

Na oponach może znaleźć się naprawdę wiele oznaczeń. Dziś skupimy się jednak na tych podstawowych. Płatek śniegu na tle góry oznacza, że jest to opona, na której można jeździć w zimie w całej Europie. Pojawia się ona oczywiście na oponach zimowych, a także na oponach całorocznych. „M+S” (Mud + Snow) mówi nam, że opona została specjalnie wzmocniona, aby sprawniej poruszać się po błocie i śniegu. Nie jest to jednak oznaczenie opony zimowej! Bardzo istotne jest także oznaczenie DOT, które informuje nas, że opona została wyprodukowana zgodnie z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Po tym oznaczeniu następuje ciąg od 7 do 12 znaków, z którego 4 ostatnie cyfry (zwykle w obwódce) informują o dacie produkcji opony. Jeżeli więc oznaczenie DOT zakończone jest cyframi 3509, oznacza to, że opona została wyprodukowana w 35 tygodniu 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.