Welcome to Our Website

Jakie obowiązki ma osoba sprzedająca auto?

Wystawiasz swój samochód na sprzedaż? Liczysz na szybkie zbycie pojazdu za jak najlepszą cenę? Nie zapominaj, że po znalezieniu nowego nabywcy czekają na ciebie jeszcze pewne formalności, których koniecznie musisz dopełnić!

Najpierw ogłoszenie sprzedaży

Jeśli chcesz pozbyć się dotychczasowego samochodu, musisz dotrzeć z tą informacją do jak najszerszego grona odbiorców. Ogłoszenie o sprzedaży możesz umieścić w gazecie, na tablicy ogłoszeniowej, jak i oczywiście w internecie. Dajmy na to, że chcesz sprzedać swojego Forda Focusa. Zrób mu profesjonalne zdjęcia – z zewnątrz i wewnątrz. Pamiętaj o tym, by wcześniej umyć pojazd oraz zadbać o odpowiednie oświetlenie podczas wykonywania fotografii.

Kiedy zdjęcia będą gotowe, informację o sprzedaży należy zamieścić głównie w internecie – na portalach ogłoszeniowych. Chwytliwe hasło: „Idealny Ford – sprzedam tanio” nie gwarantuje transakcji, ale z pewnością przyciągnie uwagę potencjalnych kupujących. W momencie, kiedy znajdzie się osoba, która będzie skłonna nabyć twoje auto za umówioną cenę, pora podpisać umowę.

Umowa kupna-sprzedaży auta

Kodeks cywilny nie określa ostatecznie, w jakiej formie powinieneś zawrzeć umowę sprzedaży auta, ale wskazuje, co powinna ona zawierać. Możesz sam przygotować umowę, uwzględniając następujące informacje:

  • data i miejsce zawarcia umowy,
  • dane identyfikacyjne stron umowy,
  • opis przedmiotu transakcji – samochodu,
  • cena auta,
  • data przekazania pojazdu kupującemu,
  • określenie, która ze stron ponosi koszty związane z zawarciem umowy,
  • własnoręczne podpisy.

Najlepiej, abyś sporządził taką umowę pisemnie, dla lepszego zabezpieczenia interesów stron.

Dalsze obowiązki sprzedającego

Podpisanie umowy kupna-sprzedaży samochodu przez sprzedającego nie kończy jego działań związanych ze zbyciem pojazdu. Zbywca auta ma obowiązek zgłosić sprzedaż w urzędzie, w Wydziale Komunikacji, gdzie zarejestrowany był samochód. To ważne, ponieważ uchroni go to przed ewentualnymi roszczeniami, gdyby nowy właściciel spowodował wypadek czy został ukarany mandatem. Zawiadomienie trzeba złożyć w ciągu 30 dni, na druku pobranym w urzędzie. Składając zawiadomienie o zbyciu pojazdu, do wglądu należy okazać oryginał umowy kupna-sprzedaży i dowód tożsamości.

Jako sprzedający powinieneś też, w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży, zawiadomić o tym fakcie ubezpieczyciela. W przeciwnym wypadku podejmujesz ryzyko, że będziesz windykowany za drugą ratę składki bądź za polisę wznowioną na twoje nazwisko.