Welcome to Our Website

Dacia – czyli historia dwóch bestsellerów

duster-w-deszczu

Od pięćdziesięciu lat celem konstruktorów rumuńskiej marki było stworzenie idealnego rodzinnego auta: niezawodnego, funkcjonalnego i w dobrej cenie. Bywało różnie, ale w końcu się udało.

Od 1966 wiele się zmieniło. Od pamiętnej 1100, przez miniaturowego Lastuna, który miał wyprzeć Fiata 126p, po elegancką Dacię Nova, która jako pierwsza miała klimatyzację, Rumuni próbowali sprostać potrzebom zmotoryzowanej rodziny. Lastun palił tylko 3,3 l, ale niestety był tak mały, że wysoka osoba obijała się o własne kolana. Nova była luksusowa, niestety poza budżetem dla większości rodzin. Złoty środek pomiędzy kwestią ekonomiczną a komfortem Rumuni osiągnęli we współpracy z Francuzami. W 1999 koncern Renault wykupił markę, a  duże inwestycje w fabryki oraz doświadczenie konstruktorów w F1, zaowocowało wielkim sukcesem nieśmiertelnej Dacii Logan. Wiele modeli dostępnych dziś w gamie marki, wywodzi się właśnie od niej: http://www.dacia.pl/samochody-nowe/pelna-gama/

logan-nowa-generacja

Wprowadzona na rynek w 2004 roku Dacia Logan, miała być z założenia symbolem odrodzenia rumuńskiej marki. I rzeczywiście tak było – w następnym roku zakład w Pitesti musiał pracować na pełnych obrotach. Samochód w segmencie B poniżej 5000 euro był w zasięgu przeciętnej rodziny, więc szybko stał się bestsellerem. Powstały jego kolejne wersje: kombi – 2006, van – 2007, Pic up – 2008, potem hatchback Sandero – w sumie ponad milion egzemplarzy. W 2012 rozpoczęto produkcję drugiej generacji Logan: bardzo wygodnego miejskiego sedana, który spełniawyśrubowane normy bezpieczeństwa, a do tego oczywiście jest bardzo atrakcyjny cenowo (oszczędność zawsze była dużą zaletą Dacii). Stosunek ceny do jakości nowych modeli jest nadal bardzo dobry. Poza tym Dacia ma jeden z tańszych programów serwisowania i chociaż czasy, gdy można było używać do niej części od Poloneza dawno minęły, nadal na nich nie zbiedniejemy.

Niezmiennie podkreśla się też niezawodność i solidność aut Dacii – i to rzeczywiście prawda. Stan rumuńskich dróg, biegnących serpentynami przez Karpaty, był zawsze prawdziwym sprawdzianem wytrzymałości auta. Nowe modele musiały mu sprostać, co potwierdza 3-letnia gwarancja. Wprowadzony w 2010 roku Duster był nawet testowany na piaskach Sahary. Wysoki prześwit, wytrzymałe zawieszenie, wyśrubowane standardy bezpieczeństwa i duży komfort prowadzenia spowodowały, że model stał się popularny także na Bliskim Wschodzie. Niedawno sprzedano jego milionowy egzemplarz – tym razem w Brazylii. Dostępny w pięciu wersjach wyposażenia, jest bardzo komfortowy, a co najważniejsze – dzięki napędowi 4X4 daje szanse na off-roadową przygodę. Radzi sobie na koleinach i dziurach – jest naprawdę nie do zdarcia. W swojej cenie praktycznie nie ma konkurencji, więc jego popularność nie spada. Dziś Duster to najczęściej kupowany SUV w Polsce.

Popularność modeli przełożyła się na dalsze inwestycje – w Maroku powstały nowe fabryki Dacii, gdzie składa się Lodgy i Dokker. Czy możemy liczyć na kolejny spektakularny sukces? Czas pokaże.