Boksy dachowe – więcej miejsca, mniej problemów

road-trip-925859_640

Większość producentów nowych samochodów gwarantuje w swoich modelach coraz więcej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów, mimo, że rozmiarowo auta się nie powiększają. Dlatego większy komfort dla podróżujących oznacza zwykle mniejszą przestrzeń w bagażniku. Współcześnie trudno znaleźć typowy, rodzinny samochód o ładowności bagażnika powyżej 500 litrów. O ile przez większość czasu taki bagażnik wystarcza, przy okazji wyjazdów wakacyjnych okazuje się on zbyt mały, szczególnie dla kilkuosobowej rodziny. Można temu zaradzić montując bagażnik dachowy, a do niego boks. To rozwiązanie zyskuje sobie coraz większą popularność. Niestety, nie ma na rynku jednego, uniwersalnego bagażnika, a tym bardziej boksu, dlatego wybór nie należy do prostych. Jednak kierowanie się kilkoma prostymi zasadami sprawi, że kupno dodatkowej przestrzeni ładowniczej nie powinno sprawiać większych problemów.

Po pierwsze: przeznaczenie

Przed zakupem odpowiedniego boksu, należy wybrać “bazę”, czyli bagażnik dachowy, składający się z dwóch poprzecznych belek dachowych i czterech uchwytów. Już same belki pozwalają mocować przedmioty sporych gabarytów, np. narty lub rowery, jednak źle dobrana baza może przynieść więcej szkód niż pożytku. Najczęściej belki te montuje się do fabrycznie zainstalowanych szczelin w dachu samochodu. Jeśli pojazd nie posiada takich szczelin, istotne jest dobranie belki odpowiedniej szerokości. Nieprawidłowa szerokość może oznaczać luzy i słabą przyczepność, co przy większej prędkości może skończyć się wysunięciem przewożonego przedmiotu. Kiedy bagażnik został już dobrany i zamontowany, można przejść do planowania kupna boksu. Warto zastanowić się, do czego boks będzie wykorzystywany. Jeśli w planach jest przewożenie w nim nart lub innych, długich sprzętów, najlepiej wybrać boks dłuższy, ale niższy, który na trasie nie będzie wpływał na opory powietrza, przez co spalanie paliwa wzrośnie nieznacznie. Jeżeli jednak będą w nim przewożone bagaże, torby, itp. warto zakupić boks krótszy i wyższy. Właściciele samochodów z piątą parą drzwi – modele hatchback i kombi – koniecznie muszą brać pod uwagę długość boksu, ponieważ może on ograniczać otwieranie drzwi bagażnika. W przypadku boksów odpowiednio wąskich istnieje szansa zmieszczenia jednego lub dwóch rowerów, mocowanych po jego bokach. Różne rodzaje boksów i bagażników można znaleźć na Motointegrator.pl

Po drugie: bezpieczeństwo

Należy pamiętać, że podróżowanie z boksem wypełnionym tylko częściowo (tzn. kiedy ładunek nie jest w pełni unieruchomiony wewnątrz) może w wielu przypadkach skończyć się katastrofą. Testy bezpieczeństwa przeprowadzone przez niemiecki automobilklub ADAC dowodzą, że spora liczba boksów nie jest w stanie zatrzymać w środku ładunku podczas kolizji lub przy gwałtownym hamowaniu. Przetestowano kilka modeli boksów w warunkach kolizyjnych przy prędkości miejskiej 30 km/h. Zdarzały się przypadki, że umieszczone w boksie narty wypadały z niego lądując na masce, a w niektórych przypadkach nawet na autach z przodu. Oddziaływująca na zawartość boksu inercja sprawia, że siła wyrzutu nart czy innych elementów będzie stosunkowo większa, jeśli nagłe hamowanie lub kolizja nastąpi przy większej prędkości. Wybierając boks należy sprawdzić czy przeszedł on odpowiednie testy oraz czy zaczepy i uchwyty do bagażnika dachowego zbyt szybko się nie luzują. Przy okazji tzw. “testu łosia”, czyli gwałtownego skręcania autem, niektóre boksy nie trzymały się sztywno bagażnika i chybotały z lewa na prawo, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo podróżnych.

Po trzecie: komfort i cena

Pozostaje również kwestia doboru odpowiedniego boksu do potrzeb pasażerów i samego auta. Jeśli np. pojazd jest wysoki, warto zainwestować w boks otwierany z obu stron, aniżeli tylko z jednej. Ważny jest też dobór odpowiedniego zaczepu. W starszych i tańszych modelach boksów występuje zamykanie zatrzaskowe, które jest szybkie i wygodne, ale nie stanowi żadnej przeszkody dla złodziei. Lepiej więc wydać więcej pieniędzy na boks wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre z nich posiadają nawet dwupunktowe lub trzypunktowe centralne ryglowanie. Należy pamięć, by przy ładowaniu bagaży do boksu najcięższe ustawiać w środku, a lżejsze po bokach, a przy tym nie przekroczyć całkowitej masy, jaką może unieść dach samochodu. Jeżeli nie uda się całkowicie zapełnić boksu, warto z przodu włożyć gruby koc, który w przypadku kolizji odpowiednio zamortyzuje bagaże.

Motointegrator radzi:

  • 1. Zastanów się, do czego będziesz używać bagażnika dachowego. Jeśli tylko do przewożenia rowerów, to może lepiej zamontować go z tyłu auta, gdzie opory powietrza są dużo mniejsze niż w przypadku bagażnika dachowego, dzięki czemu możemy zaoszczędzić więcej benzyny.
  • 2. Pamiętaj o dobrym zabezpieczeniu bagażnika, np. na zamek z blokadą. Bagażnik na same zatrzaski jest poręczniejszy, ale stanowi łatwy łup dla nieuczciwych przechodniów.
  • 3. Zwróć szczególną uwagę na mocowanie bagażnika do dachu. Nie pozwól sobie na żadne luzy i dobierz odpowiednią szerokość barierek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.